22
" Face au questionnement sur l'existence de Dieu, se présentent trois types d'individus honnêtes, le croyant qui dit: «Je ne sais pas mais je crois que oui», l'athée qui dit: «Je ne sais pas mais je crois que non», l'indifférent qui dit : «Je ne sais pas et je m'en moque.»
L'escroquerie commence chez celui qui clame: «Je sais !» Qu'il affirme : «Je sais que Dieu existe» ou «Je sais que Dieu n'existe pas», il outrepasse les pouvoirs de la raison, il vire à l'intégrisme ...
En notre siècle où, comme jadis, on tue au nom de Dieu, il importe de ne pas amalgamer les croyants et les imposteurs : les amis de Dieu restent ceux qui le cherchent, pas ceux qui parlent à Sa place en prétendant L'avoir trouvé. "
― Éric-Emmanuel Schmitt , ليلة النار
23
" Toutes les erreurs de la critique commises à mon égard, à mes débuts, furent qu'elle ne vit pas qu'il ne fallait rien définir, rien comprendre, rien limiter, rien préciser, parce que tout ce qui est sincèrement et docilement nouveau - comme le beau d'ailleurs, porte sa signification en soi-même. La désignation par un titre mis à mes dessins est quelquefois de trop, pour ainsi dire. Le titre n'y est justifié que lorsqu'il est vague, indéterminé, et visant même confusément à l'équivoque. Mes dessins inspirent et ne se définissent pas. Ils ne déterminent rien. Ils nous placent, ainsi que la musique, dans le monde ambigu de l'indéterminé. Ils sont une sorte de métaphore. "
― Odilon Redon ,
32
" But why bother? Why exert all this effort to focus totally on the boring prattlings of a six-year-old?First, your willingness to do so is the best possible concrete evidence of your esteem you can give your child. If you give your child the same esteem you would give a great lecturer, then the child will know him- or herself to be valued and therefore will feel valuable. There is no better and ultimately no other way to teach your children that they are valuable people than by valuing them.Second, the more children feel valuable, the more they will begin to say things of value. They will rise to your expectation of them.Third, the more you listen to your child, the more you will realize that in amongst the pauses, the stutterings, the seemingly innocent chatter, your child does indeed have valuable things to say. The dictum that great wisdom comes from " the mouths of babes" is recognized as an absolute fact by anyone who truly listens to children. Listen to your child enough and you will come to realize that he or she is quite an extraordinary individual. And the more extraordinary you realize your child to be, the more you will be willing to listen. And the more you will learn.Fourth, the more you know about your child, the more you will be able to teach. Know little about your children, and usually you will be teaching things that either they are not ready to learn or they already know and perhaps understand better than you.Finally, the more children know that you value them, that you consider them extraordinary people, the more willing they will be to listen to you and afford you the same esteem. And the more appropriate your teaching, based on your knowledge of them, the more eager your children will be to learn from you. And the more they learn, the more extraordinary they will become. If the reader senses the cyclical character of this process, he or she is quite correct and is appreciating the truth of the reciprocity of love. Instead of a vicious downward cycle, it is a creative upward cycle of evolution and growth. Value creates value. Love begets love. Parents and child together spin forward faster and faster in the pas de deux of love. "